Det er som om, det er blevet sjovere at gå på arbejde, efter at min chef har besluttet et ret gennemgribende skifte i det sortiment, vi sælger i hendes butik. Nu hører man kun tilfredse reaktioner fra kunderne, og det var ikke altid tilfældet tidligere. Forhistorien er den, at min chef, Rebecca, for godt to år siden åbnede en ny børnetøjsforretning her i byen. Hun valgte dengang et koncept gående ud på at sælge billigt tøj til babyer og små børn. Hun gjorde det ud fra den betragtning, at mange småbørnsforældre ikke har alt for meget at slå til Søren med og derfor gerne vil spare, hvor det er muligt.

Samtidig fortalte hun mig ved min ansættelse i forbindelse med butikkens åbning, at hun selv ofte tænkte, at det var noget fjolleri at betale ret meget for småbørnstøj, for der går alligevel ikke ret lang tid, før de er vokset ud af det.

Det var jeg også enig i dengang, men jeg opdagede ret hurtigt, at der var en del klager fra kunderne over det tøj, de havde købt. Så gik der en søm her eller en syning et andet sted bare et par dage efter, at tøjet var nyt.

Det var svært for os at finde ud af, hvilket ben vi skulle stå på i forhold til reklamationerne, for avancen på de enkelte stykker tøj var så lille, at det var svært bare at give kunden ret og aflevere en tilsvarende beklædningsdel uden beregning.

På et tidspunkt fandt Rebecca så ud af, at omsætningen faktisk var stagnerende, og hun valgte at tro, at det skyldtes, at kunderne ikke var tilfredse med kvaliteten af det tøj, de havde købt, og derfor ikke vendte tilbage til vores forretning.

Så hun traf en beslutning om at sadle helt om fra at være en slags discountforretning til at være en butik med børnetøj af de mærker, som rangerer højt blandt unge mødre. Hun traf i første omgang aftale om at blive forhandler af tøj fra Småfolk, og i en periode havde vi dette kvalitetsmærke sammen med en stor del af det billige tøj, vi satsede på fra starten.

Det viste sig hurtigt, at det var børnetøjet af den gode kvalitet, der var afsætning i, så Rebecca gik videre og kontaktede børnetøjsfirmaet Molo for at få forhandling af deres tøj også. Det lykkedes efter et besøg fra en konsulent fra firmaet. Konsulenten lagde mærke til alt det billige skrammel, vi havde på nogle af hylderne, men Rebecca fortalte hende, at vi var i fuld gang med en omstilling, så alt det billige stads skulle ud og erstattes af børnetøj af ordentlig kvalitet.

Personligt tror jeg nok, at det hjalp noget, da konsulenten kunne se, at vi forhandlede tøj fra Småfolk, som selvfølgelig er en konkurrent til Molo Kids. Men under alle omstændigheder fik vi forhandling af deres tøj, og det er blevet en ren fornøjelse at se kundernes tilfredse ansigtsudtryk, når de kigger på de forskellige stykker beklædning, vi har på hylderne. Og klager har vi stort set aldrig mere.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *